שוק ההון זה עניין של בחירות

איך השפיעו הבחירות לנשיאות בארה״ב על שוק ההון מאז ועד בחירות 2024?

אייקון שעון 3 דק׳ קריאה

כבר ידוע שיש רק שתי הופעות שמשפיעות דרמטית על הכלכלה בארה״ב: ההופעה של ביידן בעימות לנשיאות, וכל הופעה של טיילור סוויפט (אבל זה כבר למאמר הבא).

הבחירות לנשיאות ארה"ב הן אירוע פוליטי מרכזי בעל השפעות נרחבות על הכלכלה ועל שוק ההון. משקיעים ברחבי העולם עוקבים בדריכות אחר תוצאות הבחירות ומדיניות הנשיא הנבחר, מהסיבה הברורה מאליה: אותה מדיניות תשפיע על רגולציה, מיסוי, מדיניות סחר וגורמים נוספים הקובעים את תנאי השוק.

הנה 4 מערכות בחירות היסטוריות שהשפיעו במיוחד על שוק ההון, ומהן אולי נוכל לנחש איך הבחירות הקרובות עשויות (או עלולות, לפי העימות האחרון) להשפיע על שוק ההון ועל הכיס של כולנו:

1929 – השפל הגדול

להאשים את המדיניות של הרברט הובר, נשיא ארה״ב הנבחר בבחירות 1928, בשפל הגדול של 1929 יהיה הוגן כמו להאשים את שומרי המתקנים בימית 2000 בחופש הגדול: הבלאגן היה בלתי נמנע. אך מה לעשות, טיימינג זה הכל בחיים, והכהונה שלו לעד תזכר יחד עם השפל הגדול, שהיה קשור כמובן לכמה גורמים נוספים, אבל בואו נגיד שאי הוודאות הפוליטית שהביאה איתה כהונתו של הובר, תרמה את חלקה בקריסה הגדולה.

1980 – רייגן ובניית האמון בשוק

רונלד רייגן נבחר לנשיאות ב-1980 והביא עמו מדיניות כלכלית חדשנית בזמנו; הוא דגל בשוק חופשי וכלכלת צד-היצע (כלכלה שדוגלת בהפחתת מסים ורגולציה, והתרת הסחר החופשי). בניגוד להובר, הכהונה של רייגן התאפיינה בצמיחה כלכלית ובשוק הון חיובי מאוד, עם עליות חזקות במדדים המובילים, ואף קיבלה כינוי משלה: ״רייגנומיקס״ (הלחם של רייגן וכלכלה).

2008 – אובמה והמשבר הפיננסי

אין מה להגיד, אנחנו לא מאחלים לאף אחד להיבחר לנשיאות ארה״ב ולקבל את כלכלת ארה״ב במצב אותו קיבל אובמה מג׳ורג׳ בוש (הבן, כמובן).  המשבר הפיננסי של 2008 פרץ במהלך כהונתו של ג'ורג' בוש הבן, ואובמה נבחר על רקע המשבר. בחירתו הביאה בתחילה לאי ודאות בשוק, אך עם הזמן, המדיניות שלו לייצוב הכלכלה החזירה את האמון, והמדדים התאוששו. (אובמה, לעומת זאת, כנראה עדיין לא).

2020 – בחירות בצל הקורונה

הבחירות של 2020, בהן ניצח ג׳ו ביידן את טראמפ (בפעם היחידה והאחרונה, כך מסתמן), התאפיינו באי ודאות גבוהה, בייחוד על רקע מגפת הקורונה העולמית. הבחירה בביידן לוותה בתקווה למדיניות כלכלית מרחיבה ותמריצים כלכליים גדולים, ואכן, השוק הגיב בחיוב לאחר הבחירות, ומדד ה-S&P הגיע לשיאים חדשים.

 

2024 – הולכים אל הלא נודע

הבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2024 צפויות להיות מכריעות עבור שוק ההון. כשהבחירה היא בין נשיא מגמגם שהמפלגה שלו עצמה מנסה להדיח אותו, לבין נשיא שבדרך לעימות עוצר לחקירה, קטונו מלנחש מי ייבחר, וכיצד זה ישפיע על שוק ההון, אבל אפשר (וכדאי) לשים לב להבדלים בין השניים בנושאים השונים:

מיסוי
טראמפ –  צפוי להאריך את קיצוצי המס עם אפשרות להורדה נוספת של מס החברות. זה תומך ברווחיות החברות ובשוק המניות.
ביידן –  צפוי להעלות את מס החברות ל-28% ולהגדיל את המס על רכישות חוזרות. זה יכול להכביד על רווחי החברות ולהשפיע לרעה על שוק המניות.

מדיניות סחר
טראמפ – עשוי לחדש מלחמות סחר, במיוחד עם סין. זה עלול להגביר את התנודתיות בשווקים.
ביידן – צפוי להמשיך במדיניות סחר יותר יציבה ופחות עימותית (כאמור, הוא לא משהו בעימותים). זה עשוי לתמוך ביציבות בשווקים הגלובליים.

שוק האג"ח
טראמפ – סביר שיוביל בקיצוצי מס נוספים שעלולים להגדיל את הגירעון, מה שעשוי להוביל לעליית תשואות האג"ח.
ביידן – סביר שיוביל מדיניות מס רגועה יותר, שעשויה לתמוך ביציבות יחסית בשוק האג"ח.

סקטורים ספציפיים
טראמפ – צפוי לתמוך בתעשיות מסורתיות כמו נפט וגז, פחם, ותעשייה כבדה.
ביידן – צפוי לתמוך בסקטורים כמו אנרגיה מתחדשת, תשתיות ירוקות, וטכנולוגיות נקיות.

 

אז מה יהיה? אנחנו לא מתיימרים לחזות ולנחש,

רק דבר אחד בטוח – בתקופה כל כך גועשת בזירה הבינלאומית, נשאר רק לקוות שמי מבין השניים שייבחר יביא איתו קצת יציבות ושקט, שיאפשרו לכולנו לקנות כרטיס להופעה של טיילור. (בכתבה הבאה תבינו למה אנחנו קצת אובססיביים להשפעות שלה על הכלכלה).

 

שלכם,

החברים בבלינק.