תזמון זה הכל בחיים? לא בטוח

בואו נדבר על ״לתזמן״ את שוק ההון ומה אנחנו חושבים על זה

אייקון שעון 2 דק׳ קריאה

לפני שנתחיל, בואו נבין על מה כולם מדברים כשהם מדברים על תזמון השוק, במיוחד בימים כאלה בהם התנודות (עליות וירידות ערך המניות) הן חדות ותכופות.
כשיש תנודות דרמטיות בשוק, אפשר, תאורטית, לקנות מניה ש״צנחה״, לחכות שהערך שלה יטפס שוב ואז למכור אותה. כך עושים רווח משמעותי יותר בלי לחכות שנים לרווחים מריביות וצמיחה סולידית.
נשמע טוב וקל אה? ובכן… איך נגיד זאת בעדינות… לא.

ראשית, קשה מאוד באמת לחזות עלייה של מניה שערכה צנח, וכדי לעשות רווח משמעותי צריך להשקיע בה סכום משמעותי. משמעות הדבר היא שאנחנו מסכנים הון גדול בלי לדעת אם כל שקל יהפוך לשניים או לחצי. אבל זה חלק מהסיפור וזה לא חדש. אז למה בכל זאת אנחנו חושבים שקשה מאוד לתזמן שוק? הו, טוב ששאלתם. הגענו לחלק המעניין.

תראו, אנחנו מאמינים בנתונים ובהיסטוריה, כבר דיברנו על זה. ולאורך כל ההיסטוריה יש נתון שחוזר על עצמו ומלמד אותנו דבר אחד פשוט: אם משווים בין ביצועי המדדים (לדוגמה, מדד ה-S&P 500) לאורך 30 שנה, לעומת ביצועי המניות, במרבית המקרים המדדים נתנו תשואה טובה יותר, לאורך שנים רבות יותר. בשורה התחתונה, כל המאמץ, הזיעה הקרה (בכל זאת, טריידינג זה לא שיאצו), העמלות, דמי הניהול – כל אלה לא תמיד שווים את שורת הרווח, שהוכיחה את עצמה כפחות רווחית מהשקעה במדדים באופן עקבי לאורך שנים.

אז מה אנחנו אומרים פה בעצם?
שהדבר הכי משתלם הוא סבלנות והתמדה. אנחנו מעדיפים לשים כמה שקלים פנויים שיש לנו כל חודש (כלומר סכום מסוים באופן קבוע ועקבי), להשקיע אותם בממד סולידי ונחמד, למתוח רגליים ולקרוא ספר טוב. אגב ספר טוב, על השקעות לעצלנים כבר שמעתם? אם לא, אנחנו ממש ממליצים.