כל הארץ מדדים מדדים

מה הם מדדים ולמה חכם להשקיע בהם?

אייקון שעון 3 דק׳ קריאה

האגדה מספרת שברוקר ותיק רצה להבריח את הדור החדש של המשקיעים (אלה אתם) אז הוא אמר להם ״תשקיעו במדדים״, אבל בלי להסביר. בגדול, מה שאנחנו רוצים להגיד, זה שמי שמעולם לא השקיע בשוק ההון עלול למצוא את המילים ״מדד״ או ״קרנות סל״, כמילים גדולות ומאיימות אך למעשה מדובר באחת מצורות ההשקעה היעילות והפחות מסוכנות בשוק ההון, ואנחנו, בניגוד לברוקר מהאגדה, נסביר:

נתחיל מההתחלה, בדרך כלל, מדדים עוקבים ומשקיעים במגוון רחב של נכסים שונים (לרוב מקטגוריה דומה). לכן כשמשקיעים בהם, למעשה משקיעים בעשרות, אם לא מאות חברות בבת אחת.

בין אם אלה הצעדים הראשונים שלכם בשוק ההון ובין אם צעדתם קילומטרים רבים בעולם ההשקעות, אחת הדרכים הטובות לחוות את שוק ההון היא דרך השקעה במדדים המובילים שלאורך ההיסטוריה סיפקו תשואות טובות ויציבות לטווח ארוך.

אז איך קונים מדד?
אחת הדרכים לקנות את המדד שמעניין אתכם היא דרך רכישת ״קרנות סל״. קרנות הסל נסחרות בבורסה כמו מניות ויש מגוון גדול של קרנות סל שדרכן ניתן להשקיע בכל מדד שמעניין אתכם (בסוף המאמר תוכלו למצוא את 4 המדדים הנפוצים וקרנות הסל המובילות שעוקבות אחריהם).

כאשר אנחנו קונים אפילו יחידה אחת של קרן סל, אנחנו משקיעים בעשרות, אם לא מאות חברות בבת אחת, מכיוון שהקרן שאותה קנינו משקיעה באוסף גדול של נכסים שונים ומורכבת מכל המניות הרשומות במדד, כך שהביצועים כמעט זהים לביצועי המדד שאותו אתם רוצים לקנות.

קרנות הסל מהוות את אבן היסוד לתיקים של אינספור משקיעים בבורסה משום שהן מאפשרות להשקיע במגוון גדול של מניות, להפחית את הסיכון בהשקעה וכל זאת בעלות נמוכה יחסית הנובעת מדמי ניהול נמוכים שלוקח הגוף שמנהל את הקרן, בדרך כלל 0.1% עד 0.2% בשנה.

אחרי שהבנו את זה, יהיה קל לספר לכם על 4 המדדים המובילים ש(ממש) כדאי שתכירו:

מדד ה-S&P 500: הוא מדד העוקב אחר הביצועים של 500 החברות הציבוריות הגדולות ביותר בבורסה בארצות הברית. המדד נחשב באופן נרחב כאחד האינדיקטורים הטובים ביותר לביצועי שוק המניות בארה"ב.
קרנות הסל המובילות העוקבות אחרי המדד הזה הן SPY או IVV

Dow Jones Industrial Average (DJIA): המדד התעשייתי של דאו ג'ונס הוא מדד שוק המניות העוקב אחר הביצועים של 30 חברות ציבוריות בבורסה גדולות בארצות הברית. זהו אחד ממדדי שוק המניות הוותיקים והנפוץ ביותר בעולם.
קרן הסל המובילה העוקבת אחרי המדד הזה היא DIA

Nasdaq Composite: הוא מדד שוק המניות העוקב אחר הביצועים של כל המניות הנפוצות הרשומות בבורסת נאסד"ק בארצות הברית. נחשב כמדד העוקב אחר מניות טכנולוגיה וצמיחה.
קרן הסל המובילה העוקבות אחרי המדד הזה היא QQQ

Russell 2000: מדד בורסה העוקב אחר הביצועים של 2,000 חברות ציבוריות בבורסה בבורסה בארצות הברית. נחשב כמדד בנצ'מרק למניות קטנות ונחשב לאינדיקטור מוביל לביצועי שוק המניות הרחב יותר בארה"ב.
קרן הסל המובילה העוקבת אחרי המדד הזה היא IWM

ויודעים מה הכי כיף? באפליקציה מחכה לכם איזור שלם שיעזור לכם למצוא ולהכיר את קרנות הסל והמדדים המובילים.